КАК ТРЯБВА ДА СЕ ПРИЛАГА ФЪН ШУЙ В БЪЛГАРИЯ?

Ние, българите, сме практична нация и добре знаем, че механичното пренасяне на знания и практики от други народи не е гаранция за успешното им прилагане. Литературата по Фън Шуй, превеждана и издавана у нас в последните десетина години, е разнообразна по отношение на представяните автори и школи. За всеки любознателен читател първото впечатление от няколко произволно избрани книги по Фън Шуй е противоречието в практиките, съветите, подходите, философията и методиките на различните автори. Не са малко и случаите на явна неприложимост на определени правила или липса на съответствието им с българския начин на живот.

Реймънд Ло е един от световно признатите авторитети по Фън Шуй. Той придава негативно значение на числото 5, защото то е носител на неблагоприятната енергийна трансформация на пета жълта звезда от школата на Летящите звезди, практикувана и преподавана от него, както и поради това, че 5 се произнася на кантонски диалект еднакво с „разрушение”. Поради тази причина трябва да се избягва всичко, което съдържа петица. За българите това на практика е без значение – ние не знаем кантонски диалект, а и в Китай официалният език е мандарин на народността хан. За нас числото 5 има физически смисъл на цяла ръка, юмрук, дори жест за поздрав. В реда на едноцифрените числа петицата е в средата и оттам – център на хармонизация на числовия ред. В поговорката „Петима Петка не чакат” сплотената група е от 5 човека, а и основните енергийни трансформации във Фън Шуй са 5.

Лилиан Ту е авторката с най-много публикации и книги в световен мащаб, със значителен принос в популяризирането на учението на всички континенти. Тя съветва, че е желателно кухнята да не се разполага в центъра на дома и в никакъв случай в северозападния сектор, а най-доброто място е в задната дясна част на дома. Но как да изпълним съвета й, ако задната дясна част на дома е в северозападния сектор? В друг пример тя показва вредността от жилище на различни нива: малко след като семейството се е преместило в новата къща, бащата бил обвинен в незаконно присвояване на средства. Убедително ли звучи тази единствена случка като общовалидно правило, дори и да пренебрегнем разликата между "обвинен" и "виновен"? В съвременната българска строителна практика рядко се среща такова жилище, а в традиционната и възрожденска архитектура анализът по Фън Шуй е трудно приложим поради спецификата на строителството.

Някои автори описват линийки с благоприятни и неблагоприятни размери – визуално редуващи се бели и черни сектори по дължина на линията. С тези линийки се проверява дали размерът на дадена вещ е добър или лош. Например може да се окаже, че трябва да отрежете краката на кухненската или холната маса, за да стигнете до белия сектор на линийката. Освен елементарно здравомислие е нужно да си припомним, че китайците са малко по-ниски от нас и пропорциите в тази линийка може да са съотносими към техния ръст, но за нас би трябвало да има линийка „за българи”. Един такъв опит е направен от френския архитект Льо Корбюзие преди 60 години със създаването на системата „Модулор”, ергономично отнесена към пропорциите на човешкото (европейско) тяло. Няма данни той да се е занимавал с Фън Шуй, но подходът му заслужава внимание и уважение.

Обяснимо е увлечението по китайските талисмани – това е екзотика, красота, хармонични форми, ярки цветове, мелодични тонове. Лошото е, че напълването на жилището с такива изделия на масовото производство няма смислена връзка с Фън Шуй. Определен талисман, изделие или фигура може да бъде препоръчано от консултант, но само ако има нужда от това. Самоцелното натрупване на талисмани няма да доведе до добри резултати.

Особено вредно е директното спазване на правила от вида: „стаята на шефа трябва да бъде в югоизточния ъгъл на офиса”. А ако там са входната врата и санитарният възел? Винаги трябва да е ясно защо се дава определена препоръка и какво ще се постигне с изпълнението й. Готовите универсални правила в книжки като: „Фън Шуй за 5 минути”, „Фън Шуй за всеки ден”, „120 златни правила на Фън Шуй” създават грешно впечатление за принципите на това древно учение. Дали Веселин Топалов е научил шахмата за 5 минути? Дали Цветана Пиронкова е тренирала всеки ден по малко? Дали дядо й Енчо Пиронков е спазвал някакви точни правила, когато е рисувал картините си?

НАЗАД